Dijital pazarlama nedir? Nasıl yapılır? Soruları ile son zamanlarda sık sık karşılaşılmaktadır. Teknolojik çağ geliştikçe ve internet ağı yaygınlaştıkça dijital pazarlama imkânı da yaygınlaşmıştır. Dijital pazarlama, ürünlerin veya sunulacak hizmetlerin elektronik ortam aracılığıyla tanıtımının ve pazarlamasının yapılmasını sağlayan sistem olarak tanımlanmaktadır.
Günümüzde gelişme gösteren teknoloji sayesinde bu dijital pazarlama yöntemlerinin birçok türü ve yöntemi bulunmaktadır. Dijital pazarlama yöntemleri arasında internet, mobil uygulamalar, tanıtımlar, reklamlar, arama motoru ve sosyal medya mecraları gibi bir çok pazarlama yapma kanalları bulunur. Kısacası internet bağlantısının olduğu her mecra sayesinde her an hedef kitleye ulaşılabilen bir pazarlama tekniği olmuştur.
Dijital pazarlama yöntemleri e ticaret yapanlar için ya da yapacaklar için bilinmesi gereken önemli bir husus olmuştur. Dijital pazarlama sayesinde daha fazla müşteriye ya da alıcıya ulaşılarak daha hızlı ve etkin şekilde stratejiler oluşturulur. E ticaret son zamanlarda kullanılan favori uygulamalardan biri olmuştur. Dijital pazarlama hususu da tam da e ticaret uygulamasına uygun şekilde yapılır. İkisi paralel olarak gelişim sağlamıştır.
Dijital Pazarlama Nasıl Yapılır?
Dijital pazarlama nasıl yapılır sorusuna gelecek olursak, pazarlama stratejilerinden olan ve genel markaların kendi hedeflerine ulaşabilmesi için bir firmanın ya da şirketin çeşitli dijital ağda olan medyaları, yani web pazarlama, web sitesi sosyal ağlar gibi alanları olması gerekmektedir. Çünkü dijital pazarlamada ilk ve en önemli hususlardan biri olan iletişimin kolay şekilde sağlanarak karşı tarafa ulaşılması sağlanmıştır.
Dijital pazarlama yaparken ürünlerin belli şartlarda pazarlama stratejileri bulunur. Bu stratejiler satıcıları hedefe ulaştırmak için değişiklik gösterir. Dijital pazarlama ile kullanıcılara profesyonelce hizmetler sunulur. Dijital pazarlamada profesyonel hizmet sunabilmek için de belli başlı bazı kriterlere uyulması gerekmektedir. Bu kriterler şu şekilde ele alınmıştır:
Kendinize ait dijital bir strateji geliştirmeniz gerekir.
Web sitelerinde görünürlüğünüzü arttırmak şarttır. Daha fazla kullanıcıya hitap eder.
Sosyal medyalara yatırım yaparak daha fazla kitleye ulaşılması gerekir.
Müşteri odaklı olup müşterilerin sadakatini oluşturun, o güveni müşteriye vererek sağlam iletişim kurun.
Ortak çalışılacak araçlar kullanılması gerekir.
Ürünlerin reklamını yapacak kaliteli SEO uyumlu içeriklerin oluşturulması gerekir.
Dijital pazarlama yapılacak ürünlerin çeşitliliğini arttırmak gerekir.
Dijital pazarlama esnasında müşterilerin isteklerini dikkate alarak onlardan gelen talepleri karşılamaya çalışılmalıdır.
Yukarıda bahsi geçen kriterleri gerçekleştirdikten sonra müşteriler ürünlerinizi dikkatle inceleyerek satın alma eylemine başlamış olacaktır. Doğru ve müşteri odaklı yapılan eylemler sonucu müşteriler sipariş oluşturmaya başlar.
Dijital Pazarlamanın Önemi
Dijital pazarlanın önemi internetin yaygınlaşmasına paralel olarak her geçen gün artmaktadır. Dijital pazarlama hususu sosyal medyalarda, çevrimi reklamcılıkta, maillerle, internet siteleri ile ve arama motorları ile mümkün olmaktadır. Dijital pazarlama yaklaşımı geleneksel pazarlama yöntemlerinden çok daha farklı şekilde yapılmaktadır. Bu sebepten ötürü de dijital pazarlama önemli bir hal almıştır. Dijital pazarlamanın önemi şu şekildedir:
Gün geçtikçe çevrimi olan insanlar artıyor ve daha fazla çevrimiçi alışveriş yapılıyor. Yapılan araştırmalara göre tüketicilerin %82 lik bir kısmı çevrimiçi arama yaparak alışveriş yapmaktadır. Bu sebepten dolayı işletmeler ürünlerini dijital pazarlama stratejisi ile sunmaları gerekmekte ve ürünleri çevrimiçi hale getirmesi gerekmektedir.
Dijital pazarlama şekli pazarlama kriterine göre en ölçülü şekildedir. Pazarlama esnasında metriklerden en önemli hususlardan biridir.
Dijital pazarlama ile yeni bölgeler keşfedilir. Dünya git gide küreselleşmiştir. Küreselleşen dünya ile sınırlar aşılarak diğer bölgelerde de pazarlama imkânı mevcut olmuştur. Yapılan reklamlar sayesinde dünyanın her yerinden görülme ihtimali fazla olduğundan dolayı bu durum pazarlamaya maksimum fayda sağlar.
Dijital pazarlama özelliği her kritere özel uyarlanabilmektedir. Dijital pazarlamada yapılan alışverişlerin çeşitli ödeme yöntemi olmakla birlikte iptal kolay iade seçenekleri de bulunduğundan dolayı her şartta her kritere kolay şekilde uyum sağlayabilmektedir. Dijital pazarlama her kritere uyum sağladığından dolayı doğru müşteriye daha fazla alışveriş yapma ihtimali daha yüksektir.
Dijital Pazarlama İle Geleneksel Pazarlama Arasındaki Fark Nelerdir?
Pazarlama yapılacak platformlarda satış için yapılacak yöntemlerin sınırı yoktur. Herkes kendine özgü farklı bir sınır strateji çizebilir. Bu sebepten ötürü bu farklı stratejilerin de getirisi başka olmaktadır. Pazarlama teknikleri iki çeşit yapılmaktadır. Biri geleneksel pazarlama diğeri ise dijital pazarlama yöntemidir. Bu iki pazarlama seçeneklerinin arasında bazı belirgin farklar bulunmaktadır. Bu farklar şu şekilde ele alınmıştır:
Maliyet: Geleneksel pazarlama hususunun temel aracı televizyon ve gazetedir. Basılı mecra için de ayrı bir ücret ödemek gerekmektedir. Dijital pazarlama hususunda ise herhangi bir ücret ödemesine gerek duyulmadan ihtiyaçlar görülmektedir.
Zaman Ve Süreklilik İlkesi: Geleneksel pazarlama yöntemlerinde tanıtım içim yapılan reklamların belirli bir zaman dilimi ve süresi bulunur. İzleyici kitleye ulaşıp ulaşmadığı ya da daha fazla geniş ağa ulaşılıp ulaşılmadığı bilinmez. Fakat dijital pazarlama hususunda reklamların devamlılığı bulunur. 7 gün 24 saat yayındadır.
İletişim Ve Etkileşim Farklılığı: Geleneksel pazarlamada reklamlar tek yönlü yapılmaktadır. Tek yönlü yapılan reklamların da ne kadar görüntülendiği bilinmediği için hedef kitleye ne derecede ulaşıldığı bilinmez. Dijital pazarlamada ise reklamlar direkt olarak alıcıya ulaşarak etkileşim sağlanır.
Performans Analizi: Dijital reklamların ölçülebilir boyutunun olması önemli bir husus olmaktadır. Geleneksel reklamlarda reklamın ne kadar görüntülendiği bile net şekilde bilinmezken, dijital reklamlarda ise bu tam aksi durumda olup tıklanma ve görüntülenme sayılarına net şekilde ulaşılır.
Hedef Kitle Erişim Olanağı: Geleneksek pazarlamada şans faktörüne fazlasıyla ihtiyaç duyulur. Çünkü reklamı izleyen her kişi potansiyel müşteri olmayabilir. Dijital reklamlarda ise reklamları direkt olarak hedef kitleye ulaştırarak reklamın kime gösterileceği ayarlanabilmektedir.
Dijital Pazarlama Çeşitleri Nelerdir?
İnternet çağında çok farklı alanlar bulunmakla birlikte her durumun farklı bir alternatifi bulunmaktadır. Çünkü internette sınır yok ve belirlenmiş bir kalıp da yoktur. İstediğiniz gibi çeşitlendirebilirsiniz. Biz de yazımızda dijital pazarlama çeşitlerinden bahsedeceğiz. Bu çeşitler şu şekilde ele alınmıştır:
Arama Motoru Optimizesi (SEO): Son zamanlarda oldukça favorileşen bir çeşit olup dijital pazarlamanın temel yapı taşını oluşturan yöntemlerden biri olmuştur.
İçerik Pazarlama: İçerik pazarlaması hususunda alışverişte maddiyattan çok güven ilişkisi çok önemlidir.
E Posta Pazarlama: Dijital pazarlama türlerinden biri olan e posta doğrudan hedef kitleye ulaşır. Hedef kitleye bilgi verir, teklif sunar ya da ürün hizmet tanıtımı yapılır.
Sosyal Medya Pazarlaması: Bu hizmet ürün ve hizmet tanıtımlarının sosyal ağlar aracılığıyla yapılmasını sağlar. Düşük bütçe ile geniş kitlelere ulaşmasını hedeflenir.
Yeniden Pazarlama: Ziyaret edilmiş bir sitenin daha sonradan ziyaret edilen sitelerde reklamının yayınlanması olarak tanımlanır.
İnfluencer Marketing: Dijital dünyanın ünlüleri tarafından ya da sosyal medya fenomenleri olarak bilinen ünlüler tarafından tanıtım yapılıp ürünün pazarlanmasının yapılmasıdır.
Viral Pazarlama: Ürünün bilinirliği arttırılarak tanıtımının yapılıp talebinin oluşturulmasının sağlanması durumudur.
Görüntülü Reklamlar: Reklama konu olan ürünün görüntülü reklamlar ile açık ve net şekilde gösterilebilirliğini arttırmaktır.